tirsdag den 30. oktober 2012

Tenkte jeg ville skrive litt om de forskjellige typene mel jeg bruker istedet for hvetemel. For de som spiser gluten og ikke vil gjøre store endringene i hverdagen er et enkelt triks å bruke Bakepro og/eller Fiberfin ellers Fiberhusk(Psyllium). Man kan selvfølgelig også tilføre disse i glutenfri baking. Ved Bakepro erstatter  man opptil 20-30 % av hvetemelet. BakePro har en proteinprosent på 80, fett 4 og karbohydrater 6. Tåler baking opp til 200 grader. Brukes i pannekaker, muffins, brød, pizzadeig osv.
Fiberfin er et produkt du kan tilsette i alle bakevarer for å gjøre baksten mer fiberrik, helt uten smaksforskjell.
Produktet innholder 60 % fiber og kan brukes i alt fra smoothie (gir en tykkere og fyldigere konsistens), kaker, vaffler, brød, osv.
gir økt metthetsfølelse og lavere GI-innhold.
Fiberhusk (psyllium husk)
Bruker jeg alltid når jeg baker glutenfritt. Det binder deigen bedre sammen og resultatet blir mye saftigere, samtidig som man får litt ekstra fiber og gjør at det glutenfrie melet hever bedre og ikke smuldrer så mye når det skal spises. Kan tilsettes i alle deiger og rører. Jeg pleier å røre ut noen ts i li vann og la svelle først, ellers må det tilsettes litt ekstra væske i røren. Fås i dagligvareforeninger eller her http://wellorama.com/shop/frontpage.html . Her får man også kjøpt glutenfrie melsorter som jeg omtaler her.




Mandelmel
Mandelmel er svært anvendelig, og kan brukes i baking og matlaging av alle som ønsker å spise sunt. Det gir lav blodsukkerstigning, og er godt egnet for diabetikere og andre som vil spise mat som er snill mot blodsukkeret.
Lavglykemisk mat gir jevnere energi og humør, og gjør det lettere å holde en normal vekt. Med Mandelmel er det enkelt å lage lekre og næringsrike bakverk med mindre kalorier og karbohydrater.
  • Lav GI
  • Lite karbohydrater
  • Naturlig glutenfritt
  • Høyt proteininnhold (40 %)
  • Rik på vitaminer, mineraler, fiber (33 % kostfiber) og antioksidanter
Kokosmel
Kokosmel har et høyt innhold av kostfiber (ca. 38%) og protein (ca. 19% og alle 8 essensielle aminosyrene). Du kan derfor også bruke Kokosmel som kosttilskudd – som en ekstra kilde til fiber i yoghurt eller i frokostblandinger eller lage deg en proteinsmoothie

Quinoamel
Quinoa inneholder opptil 16% protein og dessuten 6-7% essensielle fettsyrer, dette gjør den til en solid næringskilde. Den har også en god del fiber, som gjør den spesielt nyttig for fordøyelsen. Quinoa har en mild, litt nøtteaktig smak. God kilde til fosfor, jern, magnesium, vitamin A, E og B.

2 kommentarer:

  1. Hei og tusen takk for koselig kommentar i bloggen min :) Flott blogg du har, raw food er jo så godt. Sønnen min er vegetarianer så har måttet forsøke litt nye retter etter at han la om kostholdet og mye smaker langt bedre enn man tror :)
    Artig å høre at du blir inspirert av bloggen min, papirhobby er kjempeartig å holde på med. Gleder meg til å følge med på om du blir "hekta" ;)
    Jeg trekker stempeltrykkene (er avtrykk av stempler på i hovedsak akvarellpapir som kan fargelegges med vannmaling (mange kortlagere bruker distress-ink, jeg bruker Twinkling H2O).
    Ha en flott dag og om du lurer på noe er det bare å spørre.
    Klem!

    SvarSlet
  2. Jeg trekker stempeltrykkene førstkommende torsdag, skulle det stå. Gikk litt fort her :)

    SvarSlet